Stefaan Schreel

OVER het werk

Staal, inox en gekleurde epoxy

De vlieg. Niet als klassiek symbool voor ontucht of hebzucht. Maar wel als symbool van vastberadenheid, volhardend karakter, overleven in bare omstandigheden, transformatie en flexibiliteit. Kwaliteiten die mij ook geholpen hebben om een aantal verliezen te verwerken.

Cortenstaal, staal, inox en glas

Het werk start met een volledige vis die vanonder het wateroppervlak komt. Naarmate hij hoger komt, begint hij in delen uiteen te vallen. Op het einde blijft enkel nog de ziel en de graat over. Dit werk is voor mij een middel geworden om het slepende en mensonterende dementieverhaal van mij moeder een plaats te geven. De aftakeling van fiere, trotse vrouw naar een leeg omhulsel was zo confronterend en pijnlijk dat ik met dit kunstwerk het verhaal wil vertellen en het ook een waardig einde wil geven.  


English

William trapped 

Steel, stainless steel and coloured epoxy 

The fly. Not as a classic symbol of fornication or greed. But as a symbol of determination, perseverance, survival in bare circumstances, transformation and flexibility. Qualities that have also helped me cope with some losses. 

Ode to J.W.  

Corten steel, steel, stainless steel and glass 

The work starts with a full fish emerging from below the surface of the water. As it rises higher, it begins to disintegrate into parts. At the end, only the soul and the bones remain. 

For me, this work has become a means of giving a place to my mother’s lingering and degrading dementia story. The deterioration from a proud woman to an empty shell was so confrontational and painful that with this work of art I want to tell the story and also give it a dignified ending. 

Français

William trapped 

Acier, inox et époxy coloré 

La mouche. Non pas comme un symbole classique de fornication ou de convoitise, mais comme un symbole de détermination, de persévérance, de survie dans des conditions difficiles, de métamorphose et de flexibilité. Des qualités qui m’ont également aidé à faire face à certaines épreuves. 

Ode à J.W. 

Acier Corten, acier, inox et verre 

L’œuvre commence par un poisson entier qui émerge de la surface de l’eau. Au fur et à mesure qu’il s’élève, il se désintègre en plusieurs parties. Au final, il ne reste que son âme et les arêtes.  

Cette œuvre est devenue pour moi un moyen de donner une place à l’histoire de la démence lente et progressive de ma mère. La transformation d’une femme fière en une coquille vide a été si confrontante et douloureuse que j’ai voulu raconter cette histoire avec cette œuvre d’art et lui donner une fin digne.